دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز - دکتر خورشید مبصری زرنق

دکتر خورشید مبصری زرنق

گروه آموزشی سلامت سالمندی
واحد سازمانی : عضو هیت علمی
درجه علمی : استادیار
رشته تحصیلی : بهداشت سالمندی
تاریخ بروزرسانی : 1403/04/30
آدرس پست الکترونیکی :

مقالات ارائه شده


مقالات چاپ شده در مجلات


سوابق اجرایی


علایق


کارگاه ها


طرح درس



نام  و کد درس:  ابزارهای ارزیابی جامع و پایش سلامت در سالمندان، کد 26
رشته و مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد- سلامت سالمندی
ترم : دوم
نیمسال:  دوم                    روز و ساعت برگزاری :  یکشنبه ها ساعت 14-16
محل برگزاری:  دانشکده بهداشت و بیمارستان، درمانگاه ها و مراکز سرپایی و منزل سالمندان
تعداد و نوع واحد مربوط به این استاد( نظری / عملی ) : 1واحد- :  75/0نظری  و 25/0 واحد عملی                 دروس پیش نیاز :  ندارد
مدرس:  دکتر خورشید مبصری
نکات مهم:
* محتوای آموزشی هفته آینده در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت . انتظار میرود دانشجویان عزیز مطابق طرح درس،  قبل از حضور در کلاس مطالب درسی را بدقت مطالعه نمایند و درگروه های کاری و در بحث ها مشارکت فعال داشته باشند. آمادگی قبلی  منجر به یادگیری عمیق تر  و مشارکت بهتر دانشجویان در کلاس خواهد گردید.
*سیاست مسئول دوره در مورد برخورد با غیبت و تاخیر دانشجو در کلاس درس : گزارش به اداره آموزش
 

  • نحوه ارزشیابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشیابی:
 الف ) در طول دوره ( کوئیز ، تکالیف ، امتحان ، میان ترم) : 10 درصد
  ب ) پایان دوره : امتحان کتبی و کار عملی (در مراکز جامع سلامت شهر تبریز)، پورتفلیو،  80 درصد نمره
  ج)  حضور موثر در کلاس :10 درصد
                     
جلسه اول (نظری)
 
ارزیابی شناخت
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
 
با اهمیت ارزیابی شناخت آشنا شود.
ابعاد شناخت را بشناسد.
تفاوت های کلیدی بین دمانس و دلیریوم را درک کند.
ارزیابی هر حوزه از شناخت را شرح دهد.
ابزارهای غربالگری اولیه استاندارد شده رایج برای دمانس را شناسایی کند و آن را به کار ببرد.
 
 
 
 
 
 
شناختی
عاطفی
عملکردی
 
 
 
 
 
 
 
سخنرانی
کار عملی مشارکتی
مباحثه
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث و کار عملی
Rule playing
کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
نمایش کیس و Rule playing
آزمون ورودی (ارزیابی آموخته های قبلی در مورد درس)
ارزیابی تکوینی (کوئیز)
ارزیابی پایانی (امتحان کتبی، پورتفلیو)
                 
                 
 
 
 
 
جلسه دوم (نظری)
 
ارزیابی افسردگی در سالمندان
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
 
نقش ارزیابی را در مراقبت از سالمندان افسرده مرور کند.
معیارهای ارزیابی افسردگی را براساس DSM-V Diagnostic Criteria شرح دهد.
معیارهای رایج مورد استفاده برای ارزیابی افسردگی اواخر عمر را شرح دهد، آنها را به کار ببرد و تفسیر نماید.
 
 
 
 
 
 
شناختی
عاطفی و عملکردی
 
 
 
 
 
 
 
 
سخنرانی
کار عملی مشارکتی
مباحثه
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث
شرکت در Rule playing
کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی تکوینی (کوئیز)
ارزیابی پایانی (امتحان کتبی، پورتفلیو)
                 
 
 
 
 
 
 
جلسه سوم (نظری)
 
ارزیابی درد در سالمندان   
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
با اهمیت ارزیابی درد آشنا شود.
ابزارهای مناسب را برای ارزیابی درد به کار ببرد.
ملاحظات مختلف را در ارزیابی درد در افراد خودگزارش دهنده و غیر خود گزارش دهنده به کار ببرد.
 
شناختی
عاطفی
عملکردی
 
کار عملی مشارکتی
مباحثه
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث و کار عملی
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث
شرکت در Rule playing
کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی تکوینی (کوئیز)
ارزیابی پایانی (امتحان کتبی، پورتفلیو)
                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
جلسه چهارم (نظری)
 
ارزیابی بد رفتاری در سالمندان
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
 
اهمیت ارزیابی بدرفتاری در سالمندان را بداند.
ابزارهای سنجش بدرفتاری و نمره  دهی آنها را به کار ببرد و نتایج را تفسیر نماید.
چالش های ارزیابی سالمند آزاری و مقابله با آنها را شرح دهد.
 
شناختی
عاطفی
عملکردی
 
سخنرانی مشارکتی
مباحثه
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی تکوینی (کوئیز)
ارزیابی پایانی (امتحان کتبی، پورتفلیو)
                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
جلسه پنجم (نظری)
 
ارزیابی عملکرد فیزیکی سالمندان
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
ابزارهای ارزیابی عملکرد فیزیکی در سالمندان، نحوه نمره دهی و تصمیم گیری را به کار برده و به صورت عملی انجام دهد.
 ملاحظات ارزیابی عملکرد فیزیکی را شرح داده و به به صورت عملی به کار ببرد.
 
شناختی،
عملکردی
 
سخنرانی مشارکتی و کار عملی تکمیل پرسشنامه ها برای سالمند فرضی
 
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی تکوینی (کوئیز)
ارزیابی پایانی (امتحان کتبی، پورتفلیو)
                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
جلسه ششم ششم (نظری)
 
ارزیابی سالمندان در منزل و خانه های سالمندان
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
اهمیت مراقبت در منزل را بداند.
بهترین و مناسب ترین عملکرد در ارزیابی سالمندان در منزل را شرح دهد.
حوزه های ارزیابی در منزل را شرح دهد
اهداف ارزیابی در خانه های سالمندان را شرح دهد.
استانداردهای ارزیابی در خانه های سالمندان را وصف کند.
چالش ها و فرصت های ارزیابی در خانه های سالمندان را نقد نماید.
شناختی، عاطفی، عملکردی
 
تدریس فعال دانشجویان با تسهیل گری استاد
 
شرکت فعال در آموزش
نقد دانشجویان در نقش مدرس
مباحثه
 
کلاس درس 30/1 ساعت
 
ویدیو پرژکتور، اسلاید ارزیابی تکوینی (کوئیز)
ارزیابی پایانی (امتحان کتبی، پورتفلیو)
                 
 
 
 
 
 
 
جلسه هفتم و هشتم (عملی)
 
حضور در محیط بالینی 
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
تمام ابزارهای تدریس شده در واحد نظری را در محیط بالینی، مراکز بستری سرپایی و درمانگاه به کار ببرد.
 
شناختی
عاطفی
عملکردی
 
مشارکت در آموزش دانشجو در ارزیابی وضعیت سالمند و تصمیم گیری صحیح ارتباط موثر با سالمند و خانواده وی
کار عملی و تکمیل پرسشنامه ها برای سالمند و اتخاذ عملکرد مناسب براساس نتایج ابزار
 
محیط بالینی، مراکز بستری و سرپایی 30/1 ساعت
 
فرم های ابزارها ارزیابی در بالین و ارزیابی کتبی پایان ترم
پورتفلیو
                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منابع پیشنهادی:



بنام خدا
 
راهنمای  واحد درسی ابزارهای ارزیابی جامع و پایش سلامت در سالمندان درنیمسال دوم سال تحصیلی  1402
مدرس / مدرسین: دکتر خورشید مبصری
پیش نیاز یا واحد همزمان: ندارد.
تعداد واحد :  1       نوع واحد :  75/0نظری  و 25/0 واحد عملی (بقیه درس در اختیار استاد دیگر می باشد.)   
مقطع : کارشناسی ارشد
تعداد جلسات: 13 ساعت نظری، 13 ساعت عملی
تاریخ  شروع و پایان جلسات :30/3/1403-28/11/1402
زمان برگزاری جلسات در هفته  : روزهای یکشنبه ساعت 10-12
مکان برگزاری جلسات حضوری : کلاس دکتری گروه  
 
 
 
 
 

هدف کلی  و معرفی واحد درسی :
هدف کلی: افزایش آگاهی و مهارت دانشجویان در زمینه کاربرد مناسب و صحیح هریک از ابزارهای غربالگری و پایش جامع وضعیت سلامتی سالمندان در حیطه های جسمی، فیزیکی، شناختی، روانی و اجتماعی و نحوه عملی انجام و اجرای آزمونها و کار با انواع رایج ابزارهای ارزیابی جامع سالمندی در ستینگ های مختلف (منزل، مراکز نگهداری، بیمارستان و مراکز سرپایی)
معرفی واحد درسی: در این درس فراگیران با انواع رایج ابزارهای ارزیابی جامع سالمندی در حیطه های مختلف بررسی و غربالگری سلامت در سالمندان در ستینگ های مختلف (منزل، مراکز نگهداری، بیمارستان و مراکز سرپایی) آشنا شده و همچنین توانمند خواهند شد تا ابزارهای مناسب با وضعیت سلامت سالمندو نیز متناسب با هریک از ستینگ ها را انتخاب و به کار ببرند. و نیز قادر خواهند شد تا نحوه امتیازدهی و رتبه بندی ابزارها را انجام داده و نتایج کاربرد آنها را برای سالمندان اعلام نمایند.
اهداف آموزشی واحد درسی
 


حیطه شناختی و عملکردی
  1. با انواع جنبه های مختلف شناخت آشنا شده و نحوه ارزیابی آن را نشان دهند.  
  2. افسردگی را در سالمندان بررسی، ارزیابی و گزارش نمایند.
  3. با اهمیت ارزیابی درد آشنا شده و ابزارهای مناسب را به کار ببرند و ملاحظات مختلف را در ارزیابی درد در افراد خودگزارش دهنده و غیر خود گزارش دهنده به کار ببرند.
  4. اهمیت ارزیابی بدرفتاری در سالمندان را دانشته، ابزارهای سنجش آن و نمره  دهی آنها را به کار برده و چالش های ارزیابی سالمند آزاری و مقابله با آنها را شرح دهد.
  5. با ابزارهای ارزیابی عملکرد فیزیکی در سالمندان، نحوه نمره دهی و تصمیم گیری و ملاحظات ارزیابی عملکرد فیزیکی را شرح داده و به به صورت عملی به کار ببرد.
  6. با ارزیابی سالمندان در منزل و خانه های سالمندان (Nursing home) آشنا شوند و ابزارها را به کار ببرند.
  7. به صورت عملی تمامی ابزارهای آموزش داده شده را در ستینگ های بیمارستان، خانه، درمانگاه و مراکز سرپایی به کار ببرند، نمره دهی آن را انجام دهند و آنها را تفسیر نمایند.
  8. برنامه مراقبتی و ارجاع برحسب معیار هریک از ابزارها را در محیط بالینی و منزل تعیین نمایند.
 
حیطه عاطفی: دانشجو در پایان دوره
  1. با مراجعان به نحو شایسته ارتباط برقرار کند.
  2. با سالمندان به نحو شایسته ارتباط برقرار کند.
 
 
شیوه ارائه آموزش
 
 
 

مطابق با کوریکولوم و براساس سیستم ارزشیابی هفتگی (WES)می باشد که برای هر کدام از اهداف به شرح خواهد بود:
حیطه شناختی و عملکردی:
 
  •  
کلاس تئوری به حالت دانشجو محور و نقش استاد بعنوان تسهیلگر پرسش و پاسخ Rule playing[1] انجام زیر نظر استاد
  •  
بحث کلاسی و نقد سایر ارایه ها
آشنایی، ارزیابی و مدیریت شناخت در سالمند
  •  
* * *   *
آشنایی، ارزیابی و مدیریت افسردگی * * * *   *
آشنایی، ارزیابی و مدیریت درد * * * *   *
آشنایی، ارزیابی و مدیریت بدرفتاری * * * *   *
آشنایی، ارزیابی و مدیریت عملکرد فیزیکی ضعیف * * * *   *
آشنایی، ارزیابی و مدیریت مشکلات سالمند در منزل و خانه * * * *
  •  
  •  
 
 
 
 
 
 
 
 






 
حیطه عاطفی:
 
  کلاس دیدن برخورد اساتید
با مراجعان به نحو شایسته ارتباط برقرار کند.
با سالمندان به نحو شایسته ارتباط برقرار کند.

 
شیوه ارزیابی دانشجو
 
                    
 
الف ) ارزیابی ورودی (برای ارزیابی آموخته های قبلی مزتبط با درس بدون دخالت در نمره نهایی)
ارزیابی مرحله ای ( کوئیز ، تکالیف ، ارایه کلاسی،) : 10 درصد
  ب ) پایان دوره : امتحان کتبی و کار عملی (در بیمارستان، درمانگاه، مراکز سرپایی و منازل سالمندان)، پورتفلیو: 80 درصد نمره
  ج)  حضور موثر در کلاس و ارزیابی دانشجو از خود :10 درصد
تعداد ساعات مجاز غيبت برای این واحد درسی :  طبق آئین نامه های آموزشی مصوب
حداقل نمره قبولي برای این درس : بر اساس کوریکولوم
تعداد ساعات مجاز غيبت برای این واحد درسی :  طبق آئین نامه های آموزشی مصوب
 
 
 
 
 
 
 
منابع آموزشی
 
 
 

فرصت های یادگیری
 


حضور دانشجویان در مراکز جامع خدمات سلامت، بیمارستان، درمانگاه، مراکز سرپایی و منازل سالمندان که به سالمندان فرصت ارایه خدمات می دهد.
کارگاه ها و سمینارهای مرتبط با سالمندی (کنگره بین المللی علوی)
اطلاعات تماس  
 
دکتر خورشید مبصری: khorshid.m69@gmail.com
[1] انجام عملی تکمیل ابزارها برای سالمند فرضی و نمره دهی ابزار
 


 

 
 
نام  و کد درس:  خود مراقبتی-11             رشته و مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد- سلامت سالمندی
ترم : دوم
نیمسال:  دوم                    روز و ساعت برگزاری :  یکشنبه ها ساعت 14-16
محل برگزاری:  دانشکده بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت
تعداد و نوع واحد ( نظری / عملی ) : 1واحد- نیم واحد نظری (معادل 4 جلسه، 9 ساعت) و نیم واحد عملی (معادل 17 ساعت)     دروس پیش نیاز :  مبانی سالمندشناسی- کد 11
مدرس:  دکتر خورشید مبصری
نکات مهم:
* محتوای آموزشی هفته آینده در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت . انتظار میرود دانشجویان عزیز مطابق طرح درس،  قبل از حضور در کلاس مطالب درسی را بدقت مطالعه نمایند و درگروه های کاری و در بحث ها مشارکت فعال داشته باشند. آمادگی قبلی  منجر به یادگیری عمیق تر  و مشارکت بهتر دانشجویان در کلاس خواهد گردید.
*سیاست مسئول دوره در مورد برخورد با غیبت و تاخیر دانشجو در کلاس درس : گزارش به اداره آموزش
 
  • نحوه ارزشیابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشیابی:
 الف ) در طول دوره ( کوئیز ، تکالیف ، امتحان ، میان ترم) : 10 درصد
  ب ) پایان دوره : امتحان کتبی و کار عملی (در مراکز جامع سلامت شهر تبریز) 80 درصد نمره
  ج)  حضور موثر در کلاس :10 درصد
                     
جلسه اول (نظری)
 
معرفی و آشنایی با مفاهیم مرتبط با سبک زندگی
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
 
1- تعریف سلامت، ابعاد و تعیین کننده های آن را تبیین نماید.
مفاهیم و اهمیت سبک زندگی، خود مراقبتی در سالمندان را شرح دهد.
سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت سالمندان و مولفه های آن را نقد و بررسی نماید.
 
 
 
 
 
 
شناختی
 
 
 
 
 
 
 
 
سخنرانی و کار عملی مشارکتی
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث و کار عملی کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی هفتگی، میان ترم و پایان ترم
                 
                 
 
 
 
 
جلسه دوم (نظری)
 
تغذیه سالم و کنترل وزن در سالمندان
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
 
1- فاکتورهای تاثیرگذار بر وضعیت تغذیه ای که مرتبط با سالمندی هستند را بشناسد.
2- نیازهای تغذیه ای سالمندان را شرح بدهد.
3- ایمنی و انتخاب های سالم مواد غذایی را براساس استانداردهای بین المللی در دوران سالمندی نقد و بررسی نماید.
4- مدیریت وزن در دوران سالمندی را شرح دهد.
5- کاهش وزن و علل و مدیریت آن در دوران سالمندی را بشناسد.
 
 
 
 
 
 
 
شناختی و عاطفی
 
 
 
 
 
 
 
 
سخنرانی و کار گروهی مشارکتی
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی در بالین و ارزیابی کتبی پایان ترم
پورتفلیو
                 
 
 
 
 
 
 
جلسه سوم (نظری)
 
فعالیت بدنی و ورزش در دوران سالمندی  
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
1-فعالیت بدنی را تعریف کند.
2- مقدار فعالیت فیزیکی توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی برای سالمندان را شرح دهد.
3- مقدار فعالیت فیزیکی توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی برای سالمندان با شرایط مزمن به چه صورت می باشد؟
4- تفاوت فعالیت ورزشی با شدت کم و زیاد را با دید سالمندی بداند.
5- خطرات سبک زندگی نشسته را شرح دهد.
6- برنامه ریزی فعالیت ورزشی مناسب سالمندان را مرحله به مرحله به صورت عملی انجام دهد.
شناختی- روانی حرکتی سخنرانی و عملی مشارکتی
مباحثه
ایفای نقش برای اجرای حرکات ورزشی با مشارکت دانشجو
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث و کار عملی کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی در بالین و ارزیابی کتبی پایان ترم
پورتفلیو
                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
جلسه چهارم (نظری)
 
سقوط در سالمندان، شناسایی و پیشگیری از آن
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
 
1- اهمیت پیشگیری از افتادن را بداند.
2- با شاخص های شناسایی و پیشگیری از سقوط آشنا شود.
3- استانداردهای اصلاح منزل برای پیشگیری از سقوط را شرح دهد.
 
شناختی سخنرانی مشارکتی
نمایش موارد کیس های سقوط و منازل آنها
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
نمایش کیس ها
ارزیابی در بالین و ارزیابی کتبی پایان ترم
پورتفلیو
                 
 
 
 
 
 
 
 
جلسه پنجم (نظری)
 
پیشگیری و خودمراقبتی با رویکرد life course در بیماری های رایج در سالمندان
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
1-با خودمراقبتی در بیماری های قلبی عروقی آشنا شود.
2- با خودمراقبتی در بیماری های تنفسی آشنا شود.
3- با خود مراقبتی در بیماری های شایع عضلانی اسکلتی مثل آرتروز آشنا شود.
4- با خودمراقبتی در سالمندان با اختلالات گوارشی آشنا شود.
5- یک برنامه خودمراقبتی برای یکی از بیماری های فوق و یا بیماری های دیگر شایع در سالمندان طراحی کند.
6- نقش طب مکمل و طب ایرانی اسلامی را در سالمندی تبیین نماید.
 
شناختی، عاطفی سخنرانی مشارکتی
 
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی در بالین و ارزیابی کتبی پایان ترم
پورتفلیو
                 
 
 
 
 
جلسه ششم تا هشتم (عملی)
 
آموزش و مشاوره به سالمند و مراقبش در مورد رفتارهای صحیح خودمراقبتی
 
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
کارعملی هر آنچه در جلسات نظری تدریس شده است.
واحد عملی بعد از هماهنگی با مرکز بهداشت استان، با حضور دانشجویان در مراکز بهداشتی و آموزش سالمندان و مراقبینشان تکمیل خواهد شد. در انتهای جلسات آموزشی، پکیج خودمراقبتی به سالمند و مراقبش تحویل داده خواهد شد.
عملکردی تدریس فعال دانشجویان با تسهیل گری استاد
 
شرکت فعال در آموزش مراکز جامع خدمات سلامت 30/1 ساعت
 
ویدیو پرژکتور، اسلاید ارزیابی هفتگی، میان ترم و پایان ترم(DOPS)
                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منابع پیشنهادی:
 
 



بنام خدا
 
راهنمای  واحد درسی خودمراقبتی و سبک زندگی سالم در سالمندان درنیمسال دوم سال تحصیلی  1402
مدرس / مدرسین: دکتر خورشید مبصری
پیش نیاز یا واحد همزمان: مبانی سالمندشناسی- کد 11
تعداد واحد :  1       نوع واحد :  5/0 واحد نظری  و 5/0 واحد عملی    مقطع : کارشناسی ارشد
تعداد جلسات: 8 جلسه
تاریخ  شروع و پایان جلسات :  28/11/1402
زمان برگزاری جلسات در هفته  : روزهای یکشنبه ساعت 10-12
مکان برگزاری جلسات حضوری : کلاس دکتری گروه  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

هدف کلی  و معرفی واحد درسی :
هدف کلی: کسب دانش و توسعه مهارت های پایه و کاربست آن برای اتخاذ و پایبندی به سبک زندگی و خودمراقبتی برای حفظ و ارتقای سلامت سالمندان با رویکرد کل دوران زتدگی
معرفی واحد درسی: شواهد نشان داده اند که رفتار و سبک زندگی انسان بیشترین سهم و تاثیر را در بین عوامل تعیین کننده سلامت دارند. براین اساس کسب دانش و مهارت های اساسی در زمینه سبک زندگی و خودمراقبتی به عنوان راهبردی مهم برای نیل به اهداف ارتقای سلامت جامعه و رفاه اجتماعی برای افراد سالمند به عنوان یکی از گروه های آسیب پذیر دارد. سرفصل های این در همین راستا طراحی شده اند.
 
اهداف آموزشی واحد درسی
 
 
 

حیطه شناختی-عملکردی
مفاهیم و اهمیت سبک زندگی، خود مراقبتی در سالمندان را شرح دهند.
مفاهیم سبک زندگی و سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت سالمندان و مولفه های آن را نقد و بررسی نمایند.
فاکتورهای تاثیرگذار بر وضعیت تغذیه ای، نیازهای تغذیه ای، ایمنی و انتخاب های سالم مواد غذایی سالمندان را شرح بدهد.
فعالیت فیزیکی استاندارد و برنامه ریزی فعالیت ورزشی مناسب سالمندان را مرحله به مرحله به صورت عملی را به صورت عملی نشان دهد.
سقوط در سالمندان، نحوه شناسایی و پیشگیری از آن را نقد و بررسی نماید.
با طراحی برنامه خودمراقبتی برای سالمندان با بیماری های شایع و مزمن آشنا شده و یک طرح خودمراقبتی طراحی نماید.
به صورت عملی تمام موارد خودمراقبتی را به سالمندان و مراقبینشان آموزش دهد.
 
 
 
 
حیطه عاطفی: دانشجو در پایان دوره
با مراجعان به نحو شایسته ارتباط برقرار کند.
با سالمندان به نحو شایسته ارتباط برقرار کند.
 
شیوه ارائه آموزش
 
 
 

مطابق با کوریکولوم و براساس سیستم ارزشیابی هفتگی (WES)می باشد که برای هر کدام از اهداف به شرح خواهد بود:
حیطه شناختی و عملکردی:
 
  •  
کلاس تئوری به حالت دانشجو محور و نقش استاد بعنوان تسهیلگر پرسش و پاسخ Rule playing[1] انجام زیر نظر استاد نمایش کیس و موارد عینی آموزش به سالمند در مراکز سلامت بحث کلاسی و نقد سایر ارایه ها
اهمیت و مفاهیم مرتبط با سبک زندگی
  •  
*       * *
آشنایی، ارزیابی و مدیریت تغذیه سالمند * *       * *
ارزیابی و مدیریت ورزش و فعالیت فیزیکی در سالمند * * * *   * *
آشنایی، ارزیابی و مدیریت سقوط و برنامه ریزی جهت پیشگیری از آن * *   *
  •  
* *
طراحی برنامه خودمراقبتی برای سالمندان با بیماری مزمن * * * *
  •  
* *
 
 
 


















حیطه عاطفی:
 
  کلاس دیدن برخورد اساتید
با مراجعان به نحو شایسته ارتباط برقرار کند.
با سالمندان به نحو شایسته ارتباط برقرار کند.
 
 
شیوه ارزیابی دانشجو
 
                    
 
الف ) ارزیابی ورودی (برای ارزیابی آموخته های قبلی مزتبط با درس بدون دخالت در نمره نهایی)
ارزیابی مرحله ای ( کوئیز ، تکالیف ، ارایه کلاسی،) : 10 درصد
  ب ) پایان دوره : امتحان کتبی و کار عملی (در مراکز جامع سلامت شهر تبریز)، پورتفلیو: 80 درصد نمره
  ج)  حضور موثر در کلاس و خود ارزیابی دانشجو :10 درصد
تعداد ساعات مجاز غيبت برای این واحد درسی :  طبق آئین نامه های آموزشی مصوب
حداقل نمره قبولي برای این درس : بر اساس کوریکولوم
تعداد ساعات مجاز غيبت برای این واحد درسی :  طبق آئین نامه های آموزشی مصوب
 
 
 
منابع آموزشی
 
 
 



 
فرصت های یادگیری
 

حضور دانشجویان در مراکز جامع خدمات سلامت که به سالمندان فرصت ارایه خدمات می دهد.
کارگاه ها و سمینارهای مرتبط با سالمندی
اطلاعات تماس  
 
 
دکتر خورشید مبصری: khorshid.m69@gmail.com
 
[1] انجام عملی تکمیل ابزارها برای سالمند فرضی و نمره دهی ابزار
 





 
نام  و کد درس:  روش تحقیق -17             رشته و مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد- سلامت سالمندی
ترم : دوم
نیمسال:  دوم                    روز و ساعت برگزاری :  شنبه 10-12
محل برگزاری:  دانشکده بهداشت
تعداد و نوع واحد ( نظری / عملی ) : 1واحد- 75/0 واحد نظری و 25/0 واحد عملی                  دروس پیش نیاز :  روش تحقیق (کد 03)
مدرس:  دکتر خورشید مبصری
نکات مهم:
* محتوای آموزشی هفته آینده در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت . انتظار میرود دانشجویان عزیز مطابق طرح درس،  قبل از حضور در کلاس مطالب درسی را بدقت مطالعه نمایند و درگروه های کاری و در بحث ها مشارکت فعال داشته باشند. آمادگی قبلی  منجر به یادگیری عمیق تر  و مشارکت بهتر دانشجویان در کلاس خواهد گردید.
*سیاست مسئول دوره در مورد برخورد با غیبت و تاخیر دانشجو در کلاس درس : گزارش به اداره آموزش
 
  • نحوه ارزشیابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشیابی:
 الف ) در طول دوره ( کوئیز ، تکالیف ، امتحان ) : 20 درصد
  ب ) پایان دوره : امتحان کتبی و عملی 60 درصد نمره
  ج)  حضور موثر در کلاس و خودارزیابی دانشجو :20 درصد
                     
جلسه اول (نظری)
 
معرفی و آشنایی با انواع روش تحقیق کمی و کیفی و مقایسه آنها
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
 
1- مروری بر مفهوم رویکرد تحقیق داشته باشد.
2- مفهوم قیاس و استقرا را بداند و با رویکرد تحلیلی آنها را مقایسه نموده و در انواع مطالعات کمی و کیفی نقد نماید.
3- دلیل انتخاب روش تحقیق کیفی را تبیین نماید.
 4- در قالب کار کلاسی به مقایسه روش تحقیق کمی و کیفی بپردازد.
5- اصول کلیدی تحقیق کیفی را بیان نماید.
6- با اهداف روش تحقیق کیفی آشنا شده و آنها را نقد نماید.
7- با ذکر مثالهایی از عناوین تحقیقاتی، روش تحقیق مناسب برای انجام آنها را شرح دهد.
 
 
شناختی
 
 
 
 
 
 
 
سخنرانی مشارکتی
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث و کار عملی کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی هفتگی، میان ترم و پایان ترم
                 
                 
 
 
جلسه دوم (نظری)
 
معرفی و آشنایی با نحوه نمونه گیری در مطالعات کیفی
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
 
تفاوت در نمونه گیری در مطالعات کمی و کیفی را بیان نماید.
روش نمونه گیری در دسترس را شرح دهد.
نمونه برداری گلوله برفی را با ذکر مثال تببین نماید.
نمونه برداری هدفمند را با ذکر مثال تببین نماید.
انواع مختلف نمونه گیری هدفمند را شرح دهد.
تعیین حجم نمونه در مطالعات کیفی را نقد و بررسی نماید.
اشباع داده ها، مفهوم و نحوه رسیدن به اشباع را شرح دهد.
انتخاب محیط و شرایط برای جمع آوری داده های کیفی را تبیین نماید.
 
 
 
شناختی و روانی حرکتی
 
 
 
 
 
 
 
 
سخنرانی و کار گروهی مشارکتی
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی هفتگی، میان ترم و پایان ترم
                 
 
 
 
 
 
جلسه سوم (نظری)
 
آشنایی با روش های انجام مصاحبه در مطالعات کیفی
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
1-با انواع سوالات در مصاحبه کیفی آشنا شود و آنها را با ذکر مثال شرح دهد.
2- سه نوع رایج مصاحبه در مطالعات کیفی را با ذکر مثال تشریح کند.
3- نحوه تدوین و توسعه راهنمای مصاحبه را تبیین نماید.
4- یک راهنمای مصاحبه را برای موضوع دلخواه تنظیم نماید و آن را به بحث بگذارد.
 
 
شناختی سخنرانی مشارکتی
 
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی هفتگی، میان ترم و پایان ترم
                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
جلسه چهارم-پنجم (نظری)
 
انواع مختلف مطالعات کیفی
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
 
1-روش تحقیق پدیدارشناسی را تبیین نماید و با ذکر مثال آن را نقد نماید.
2- روش تحقیق گراندد تئوری را تبیین نماید و با ذکر مثال آن را نقد نماید.
3- روش تحقیق اتنوگرافی و کاربردهای آن را با مثال شرح دهد.
4- مفهوم اقدام پژوهی و کاربرد آن در حوزه سالمندی را شرح دهد.
5- روش تحلیل داده های کیفی را تبیین نموده و در مورد آنها بحث نماید.
6- بعنوان تکلیف کلاسی با انتخاب یک مطالعه کیفی متدولوژی و نتایج را در کلاس به بحث بگذارد.
 
شناختی، عاطفی سخنرانی مشارکتی
 
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی هفتگی، میان ترم و پایان ترم
                 
 
 
 
جلسه ششم (نظری)
 
روش تحلیل داده های کیفی و دقت (Rigor) در مطالعات کیفی
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
 
1-روش تحلیل داده های کیفی با رویکرد تحلیل محتوا را بشناسد.
2-تعریف Rigor در مطالعات کیفی آشنا شود.
3- معیارهای دستیابی به دقت در مطالعات کیفی را به صورت جداگانه شرح دهد.  
4- با معیار credibility آشنا شده و نحوه ذستیابی به آن را تبیین نماید.  
5- با معیار transferability آشنا شده و نحوه ذستیابی به آن را تبیین نماید.  
6- با معیار dependability آشنا شده و نحوه ذستیابی به آن را تبیین نماید.
7- با معیار confirmability آشنا شده و نحوه ذستیابی به آن را تبیین نماید.
7- با نحوه ارزیابی کیفیت مقالات کیفی با استفاده از چک لیست CASP آشنا شده و نحوه تکمیل آن را شرح دهد.
شناختی سخنرانی مشارکتی
 
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی هفتگی، میان ترم و پایان ترم
                 
 
 
جلسه هفتم- هشتم (نظری)
 
آشنایی با نرم افزار MAXQDA
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
 داده ها را در نرم افزار MAXQDA مدیریت کند و به صورت عملی نشان دهد.
شناختی- روانی حرکتی کار عملی
 
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی هفتگی، میان ترم و پایان ترم
                 
 
 
 
 
 
منابع پیشنهادی:
 
 
 

 
بنام خدا
 
راهنمای  واحد درسی روش تحقیق درنیمسال دوم سال تحصیلی  1403-1402
مدرس / مدرسین: دکتر خورشید مبصری-دکتر نفیسه قصاب عبدالهی
پیش نیاز یا واحد همزمان: روش تحقیق - کد 17
تعداد واحد :  2       نوع واحد :  5/1 واحد نظری   و 5/0 واحد عملی    مقطع : کارشناسی ارشد
تعداد جلسات: 16 جلسه
تاریخ  شروع و پایان جلسات :  28/11/1402 الی  27/03/1403
زمان برگزاری جلسات در هفته  : روزهای شنبه ساعت 10-12
مکان برگزاری جلسات حضوری : دانشکده بهداشت کلاس دکتری گروه  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

هدف کلی  و معرفی واحد درسی :
هدف کلی: یادگیری مبانی و روش شناسی پژوهش در سلامت و سالمندی با رویکرد کاربردی و استفاده از نظریه های تخصصی حرفه و طراحی و تنظیم پروپوزال
معرفی واحد درسی: درس روش تحقیق در سالمندی و پروپوزال نویسی به منظور یادگیری فلسفه و روش شناختی پژوهش علمی برای دانشجویان رشته سالمندی طرح ریزی شده است. ساختار مباحث اصلی این درس بیشتر بر مبنای ساختار و سازمان پایان نامه دوره های تحصیلات تکمیلی تنظیم و ارایه می گردد.
 
اهداف آموزشی واحد درسی
 
 
 

 انتظار می رود فراگیر بعد از گذراندن این دوره بتواند :
  1. کلیات و مفاهیم روش تحقیق را شرح دهد.
  2. مراحل پژوهش علمی و ساختار پروپوزال انتخاب مسئله ی پژوهش را شرح دهد.
  3. انواع مطالعات کمی را تفسیر کند.
  4. بتواند جستجوی سوابق پژوهش در مسئله مروری بر متون علمی انجام دهد.
  5. بتواند اهداف فرضیات و سوالات ،پژوهش بیان مسئله ضرورت اجرای طرح را تنظیم نماید.
  6. انواع متغیرهای پژوهش را شرح دهد.
  7. روشهای نمونه گیری در مطالعات کمی را شرح دهد.
  8. حجم نمونه در مطالعات کمی محاسبه کند.
  9. با روشها و ابزارهای جمع آوری داده ها آشنا شود.
  10. روایی و پایایی ابزارهای جمع آوری داده ها را توضیح دهد.
  11. با خطای تصادفی تورش و مخدوش کننده ها آشنا شده و تفسیر نماید.
 
  1. بتواند قسمت روش اجرای مطالعات کمی را بدرستی بنویسد.
  2. مفهوم قیاس و استقرا را بداند و با رویکرد تحلیلی آنها را مقایسه نموده و در انواع مطالعات کمی و کیفی نقد نماید.
  3. تفاوتهای مطالعات کمی و کیفی را تحلیل نماید.
  4. با انواع روشهای نمونه گیری و تعداد نمونه و مفهوم اشباع داده ها در مطالعات کیفی آشنا شود. 
  5. نحوه تدوین و توسعه راهنمای مصاحبه را تبیین نماید.
  6. انواع مختلف مطالعات کیفی را بشناسد و آنها را باهم مقایسه نماید.
  7. روش تحلیل داده های کیفی را تبیین نموده و در مورد آنها بحث نماید.
  8. با معیارهای Rigor در مطالعات کیفی آشنا شود و راه های رسیدن به این معیارها را شرح دهد.
  9. با نحوه ارزیابی کیفیت مقالات کیفی با استفاده از چک لیست CASP آشنا شده و نحوه تکمیل آن را برای یک مطالعه به دلخواه شرح دهد.
  10. نحوه استفاده از نرم افزار MAXQDA جهت مدیریت داده های کیفی به صورت عملی نشان دهد. 
 
شیوه ارائه آموزش
 
 
 

بحث گروهی و تبادل نظر در گروه های کوچک
حل مساله
سخنرانی برنامه ریزی شده
پرسش و پاسخ
انجام کار عملی
یادگیری مبتنی بر حل مساله (PBL)
 
 
 
 
شیوه ارزیابی دانشجو
 
                    
 
ساختار اصلی ارزشیابی دانشجو سیستم ارزشیابی هفتگی (Weekly Evaluation System (WES و شامل موارد زیر خواهد بود.  
اهداف اختصاصی
  1. آشنایی دانشجویان با منابع مختلف آموزشی
  2. تبدیل روش تدریس از حالت " استاد محور به "دانشجو محور"
  3. درک مطالب تدریس به صورت عمیق و پایدار
  4. کسب مهارتهای تسهیل گری و پویایی گروه
سیستم ارزشیابی هفتگی دارای شش مرحله به شرح زیر است:
  1. معرفی منابع مربوطه توسط استاد
منابع اصلی توسط استاد به همراه موضوعات درسی تمام جلسات آموزشی تا آخر ترم ارائه میشود تا دانشجویان فرصت کافی برای بررسی و تحقیق در موضوعات مربوطه را داشته باشند.
  1. تعیین سرفصل هایی برای مطالعه
در این روش دانشجویان نیز میتوانند بطور آزاد منابع مرتبط را معرفی کنند و در کلاس با کمک تسهیلگران نقدوبررسی شود. بنابراین منابع مختلفی در هر جلسه به جای یک منبع کلیشهای مطرح و بحث میشود و دانشجویان خود را محدود به یک منبع نمیدانند و روحیه تحقیق و جستجو در آنها تقویت میشود.
  1.  توضیح و تفسیر مطالب توسط دانشجویان
دانشجویان با بکارگیری عملی مجموعه ای از روشهای آموزشی مدرن از جمله بحث ،گروهی بیان تجربیات هر فرد در رابطه با موضوع بحث ایفای نقش بیان سناریوهای مرتبط با بکارگیری تکنولوژیهای آموزشی مناسب به ارائه موضوع می پردازند. دانشجویان بطور فعال با موضوع درگیر میشوند و در واقع شرایط محیط آموزشی به گونه ای هست که فراگیران موضوع مورد بحث را بطور کامل لمس می.کنند با توجه به اینکه موضوع جلسات از قبل مشخص شده و در اختیار دانشجویان هست بنابراین فرصت کافی برای مطالعه و تحقیق فراهم هست همچنین مهارت های استفاده حرفه ی و آکادمیک از وسایل کمک آموزشی با توجه به ماهیت این شیوه آموزشی بطور همزمان با یادگیری افزایش می یابد.
  1. رفع ابهامات توسط تسهیلگر
در هر جلسه آموزشی یکی از دانشجویان بعنوان تسهیلگر گروه عمل میکند و استاد بعنوان تسهیلگر ارشد عمل می نماید و در مواقع نیاز برای رفع ابهامات و هدایت بحثها مداخله کنند.
 
 
  1. جمع بندی مطالب و نتیجه گیری از مباحث
در پایان جلسه آموزشی با کمک تسهیلگر ارشد موضوعات مطرح شده جمع بندی می شود تا فراگیران به نکات مشترکی دست یابند.
  1.  ارزشیابی دانشجویان توسط هم و استاد در پایان هر جلسه
ارزشیابی دانشجویان بطور هفتگی انجام میشود به این گونه که در آخر هر جلسه آموزشی دانشجویان و استاد با توجه به فعالیت هر دانشجو طبق چک لیست فعالیتهایی که از اول ترم در اختیار دارند مورد ارزشیابی قرار می گیرند نمره کل ارزشیابی به جای بیست نمره پایان ترم از صد نمره به شرح زیر در نظر گرفته می شود:
  1. حضور و غیاب
  2. خود ارزیابی
  3. ارزیابی همسانان
  4. علاقه به شرکت در بحثهای ،گروهی حضور مستمر در جلسات آموزشی اشتیاق به مشارکت در طرح پرسش و پاسخگویی به سوالات و نیز علاقه به یادگیری مفاهیم جدید و آموزش آنها به سایر فراگیران
  5. تهیه و ارسال محتوای آموزشی در موعد مشخص به سایر دانشجویان و تسهیلگر
  6. نحوه ارائه کیفیت محتوای آموزشی و نحوه استفاده از وسایل کمک آموزشی
 
بارم بندی
الف ) در طول دوره ( کوئیز ، تکالیف ، امتحان ، میان ترم) : 20 درصد
  ب ) پایان دوره : امتحان کتبی و کار عملی (در مراکز جامع سلامت شهر تبریز) 60 درصد نمره
  ج)  حضور موثر در کلاس :20 درصد
تعداد ساعات مجاز غيبت برای این واحد درسی :  طبق آئین نامه های آموزشی مصوب
حداقل نمره قبولي برای این درس :
10
تعداد ساعات مجاز غيبت برای این واحد درسی :
 4 جلسه دو ساعته
 
منابع آموزشی
 
 
 
 


 
فرصت های یادگیری
 
 
 

کارگاه های روش تحقیق و نرم افزار MAXQDA
ژورنال کلاب های ماهانه گروه سلامت سالمندی
وبینارهای معرفی شده از طرف انجمن سالمندشناسی
شرکت در کنگره های بین المللی و ملی سالمندی
حضور و همکاری با پژوهشکده سالمندی
 
 
 
 
 
 
 
اطلاعات تماس  
 
 
 

دکتر خورشید مبصری: khorshid.m69@gmail.com
دکتر نفیسه قصاب عبدالهی
ایمیل: nnn.gassabnnn@gmail.com
تلفن:  گروه سلامت سالمندی 04133340309  داخلی (228)
کارشناس آموزشی ( تلفن ، ایمیل و ....):
آقای مقصود نوری
تلفن: 04133347061  داخلی (212)




 
نام  و کد درس:  سیستم های اطلاع رسانی پزشکی-01             رشته و مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد- سلامت سالمندی
ترم : دوم
نیمسال:  دوم                    روز و ساعت برگزاری :  یکشنبه ها 10-8
محل برگزاری:  دانشکده بهداشت- کلاس دکترای گروه و سایت کامپیوتر
تعداد و نوع واحد ( نظری / عملی ) : 1واحد- نیم واحد نظری و نیم واحد عملی                  دروس پیش نیاز :  ندارد.
مدرس:  دکتر خورشید مبصری
نکات مهم:
* محتوای آموزشی هفته آینده در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت . انتظار میرود دانشجویان عزیز مطابق طرح درس،  قبل از حضور در کلاس مطالب درسی را بدقت مطالعه نمایند و درگروه های کاری و در بحث ها مشارکت فعال داشته باشند. آمادگی قبلی  منجر به یادگیری عمیق تر  و مشارکت بهتر دانشجویان در کلاس خواهد گردید.
*سیاست مسئول دوره در مورد برخورد با غیبت و تاخیر دانشجو در کلاس درس : گزارش به اداره آموزش
 
  • نحوه ارزشیابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشیابی:
 الف ) در طول دوره ( کوئیز ، تکالیف و ارایه کلاسی) : 20 درصد
  ب ) پایان دوره : امتحان کتبی و عملی DOPS 60 درصد نمره
  ج)  حضور موثر در کلاس:20 درصد
                     
جلسه اول (نظری)
 
معرفی و آشنایی با شیوه علمی جستجو و کسب مهارت های سواد اطلاعاتی
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
 
1- مفاهیم پایه مثل سیستم اطلاعاتی، پایگاه داده و موتور جستجو را تعریف کند.
2- با انواع جستجوی ساده و پیشرفته و عملگرهای بولی آشنا شده و آنها را به کار ببرد.
3- ترکیب عملگرها را شرح دهد و با مثال نشان دهد.
4- با جستجوی عبارتی و مجاورتی آشنا شده و آنها را با مثال تبیین نماید.
 
 
 
 
 
 
 
شناختی
روانی حرکتی
 
 
 
 
 
 
 
 
سخنرانی و کار عملی مشارکتی
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث و کار عملی کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی هفتگی، میان ترم و پایان ترم
                 
                 
 
 
 
 
جلسه دوم -سوم (نظری)
 
معرفی و آشنایی با محتوا و امکانات پایگاه های اطلاعاتی معتبر بین المللی مانند WOS/ SCOPUS/ PUBMED/ PROQUEST
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
 
1- مراحل فرآیند جستجو را نام ببرد.
2- پایگاه های اطلاعاتی را شرح بدهد.
3- نحوه ورود به پایگاه های اطلاعاتی را شرح بدهد.
3- نحوه انتخاب کلیدواژه ها و ترکیب کردن آنها را تبیین نماید.
4- با نحوه جستجو در هریک از پایگاه های داده ای آشنا شود. و امکانات دیگر پایگاه ها را بیان نماید.
 
 
 
 
 
 
 
شناختی و روانی حرکتی
 
 
 
 
 
 
 
 
سخنرانی و کار گروهی مشارکتی
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی هفتگی، میان ترم و پایان ترم
                 
 
 
 
 
 
 
جلسه چهارم (نظری)
 
معرفی پایگاه ها و منابع علمی اطلاعاتی معتبر داخلی مانند IRANDOC/ MAGIRAN/ SID
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
ریز مباحث:
هریک از دانشجویان به معرفی یکی از پایگاه های معتبر داخلی پرداخته و با مشارکت دادن کلاس و انجام کار عملی این جلسه را هدایت خواهند نمود.
شناختی سخنرانی مشارکتی
 
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی هفتگی، میان ترم و پایان ترم
                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
جلسه پنجم (نظری)
 
آشنایی با معیارهای سنجش مقالات و مجلات (با تمرکز در حوزه سالمندی)
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
 
1- معیارهای انتخاب مجله مناسب را نام ببرد.
2- اهداف و دامنه تحت پوشش مجله (aim & scope) را نام برده و هرمورد را نقد نماید.
3- ابزارهای حرفه ای برای انتخاب مجله ی معتبر برای چاپ مقاله را نام برده و هر کدام را به بحث بگذارد.
3- با معیارهای سنجش اعتبار مقالات آشنا شده، آنها را شرح داده و به صورت نقادانه به مقایسه آنها بپردازد.
 
شناختی، عاطفی، روانی حرکتی سخنرانی مشارکتی
 
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی هفتگی، میان ترم و پایان ترم
                 
 
 
 
جلسه ششم (نظری)
 
آشنایی با نرم افزار مدیریت منابع (EndNote)
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند:
 
1- با تعاریف نظری مثل اندنوت، citation، سبک یا style و Library آشنا شود.
2- شروع به کار با نرم افزار  اندنوت را شرح دهد.
3- با Panels، mode آشنا شود،
4- نحوه چیدمان رفرنس ها را تغییر دهد.
3- با نحوه وارد کردن رفرنس ها در نرم افزار اندنوت آشنا شود.
4- بتواند نحوه وارد کردن رفرنس ها و مدیریت رفرنس ها در فایل ورد را تبیین نماید.
 
شناختی سخنرانی مشارکتی
 
شرکت فعال در کلاس و مشارکت در بحث کلاس درس 30/1 ساعت
 
تهیه اسلاید- استفاده از ویدیو پروژکتور و برنامه PowerPoint
-استفاده از محتواهای الکترونیکی آنلاین
ارزیابی هفتگی، میان ترم و پایان ترم
                 
 
 
 
 
جلسه هفتم (عملی)
 
شیوه علمی جستجو و کسب مهارت های سواد اطلاعاتی ،کار با پایگاه های اطلاعاتی معتبر بین المللی  و داخلی
 
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
کارعملی هر آنچه در جلسات یک تا چهار تدریس شده است.
 
روانی- حرکتی تدریس فعال: آموزش نحوه انجام عملی دستورات- مشاهده و اریابی مهارت و رفع ایرادات کار عملی دانشجویان
 
شرکت فعال در کار عملی سایت کامپیوتر دانشکده 30/1 ساعت
 
-استفاده از سیستم الکترونیکی آنلاین ارزیابی هفتگی، میان ترم و پایان ترم(DOPS)
                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
جلسه هشتم (عملی)
 
کار با ابزارهای سنجش مقالات و مجلات و نرم افزار EndNote
اهداف اختصاصی حیطه های اهداف فعالیت استاد فعالیت دانشجو عرصه یادگیری زمان رسانه کمک آموزشی  
روش ارزیابی
 
 
 
کارعملی هر آنچه در جلسات پنجم و ششم تدریس شده است.
 
روانی- حرکتی تدریس فعال: آموزش نحوه انجام عملی دستورات- مشاهده و اریابی مهارت و رفع ایرادات کار عملی دانشجویان
 
شرکت فعال در کار عملی سایت کامپیوتر دانشکده 30/1 ساعت
 
-استفاده از سیستم الکترونیکی آنلاین ارزیابی هفتگی، میان ترم و پایان ترم (DOPS)
                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منابع پیشنهادی:
 
 




بنام خدا
 
راهنمای  واحد درسی سیستم های اطلاع رسانی پزشکی درنیمسال دوم سال تحصیلی  1402
مدرس / مدرسین: دکتر خورشید مبصری
پیش نیاز یا واحد همزمان: ندارد.
تعداد واحد :  1       نوع واحد :  5/0 واحد نظری  و 5/0 واحد عملی    مقطع : کارشناسی ارشد
تعداد جلسات: 8 جلسه
تاریخ  شروع و پایان جلسات : شروع از 29/11/1402
زمان برگزاری جلسات در هفته  : روزهای یکشنبه ساعت 10-8
مکان برگزاری جلسات : کلاس دکتری گروه- سایت کامپیوتر  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

هدف کلی  و معرفی واحد درسی :
هدف کلی: کسب دانش و مهارت های اساسی در زمینه مفاهیم پایه اینترنت، انواع ابزارهای جستجو در محیط وب، استراتژی جستجو، انواع بانک ها و پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی، جستجوی مجلات و پایان نامه ها، و مدیریت منابع از طریق نرم افزارهای مربوطه
معرفی واحد درسی: تحولات سریع و فزاینده علمی و مواجهه با انواع سوالات و چالش های علمی ایجاب می کند تا دانشجویان با رویکرد خودراهبر قادر باشند اطلاعات علمی را از طریق جستجو در منابع و پایگاه های علمی بیابند. سرفصل های این درس در همین راستا طراحی شده اند.
 
اهداف آموزشی واحد درسی
 
 
 

شناختی و عملکردی:
با مفاهیم پایه مثل سیستم اطلاعاتی، پایگاه داده و موتور جستجو و انواع جستجوی ساده و پیشرفته و عملگرهای بولی آشنا شده و آنها را به کار ببرد.
مراحل فرایند جستجو را بداند و نحوه جستجو در هریک از پایگاه های اطلاعاتی معتبر بین المللی و داخلی را یاد بگیرد.
با معیارهای سنجش مقالات و مجلات و انتخاب مجلات مناسب آشنا شود (با تمرکز در حوزه سالمندی).
کار با نرم افزار مدیریت منابع (EndNote) را یاد بگیرد.
در جلسات حضور در سایت کامپیوتر، به صورت عملی هر آنچه در جلسات قبلی تدریس شده است را نشان دهد.
 
 
 
 
 
 
شیوه ارائه آموزش
 
 
 

مطابق با کوریکولوم و براساس سیستم ارزشیابی هفتگی (WES)می باشد که برای هر کدام از اهداف به شرح خواهد بود:
حیطه شناختی و عملکردی:
 
  •  
کلاس تئوری به حالت دانشجو محور و نقش استاد بعنوان تسهیلگر کنفرانس و انجام عملی هر دانشجو برای هر پایگاه داخلی پرسش و پاسخ انجام زیر نظر استاد بحث کلاسی و نقد سایر همکلاسی ها در انجام عملی دستورات
مفاهیم پایه مثل سیستم اطلاعاتی، پایگاه داده و موتور جستجو و انواع جستجوی ساده و پیشرفته و عملگرهای بولی
  •  
  *    
جستجو در پایگاههای داده ای خارجی *   * * *
جستجو در پایگاههای داده ای خارجی * * * * *
انتخاب مجله مناسب سالمندی *   * * *
کار با نرم افزار اندنوت *   * * *
 
 
 
 
 
 
 
شیوه ارزیابی دانشجو
 
                    
 
الف ) در طول دوره ( کوئیز ، تکالیف ، انجام کارهای عملی و نقد توسط دانشجویان دیگر ، میان ترم) : 20 درصد
  ب ) پایان دوره : امتحان کتبی و عملی 60 درصد نمره
  ج)  حضور موثر در کلاس و خودارزیابی دانشجو :20 درصد
تعداد ساعات مجاز غيبت برای این واحد درسی :  طبق آئین نامه های آموزشی مصوب
حداقل نمره قبولي برای این درس : بر اساس کوریکولوم
تعداد ساعات مجاز غيبت برای این واحد درسی :  طبق آئین نامه های آموزشی مصوب
منابع آموزشی
 
 
 
 



 
فرصت های یادگیری
 
 
 

کارگاه ها ی مرتبط با جستجوی سیستماتیک و متاآنالیز
اطلاعات تماس  
 
 
 

دکتر خورشید مبصری: khorshid.m69@gmail.com
 

سایر