برنامه راهبردی

برنامه راهبردی گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت (٩٥- ١٣٩٠)

گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت با تفکیک گروه آموزشی بهداشت عمومی و مدیریت خدمات بهداشتی و تشکیل دوگروه آموزشی مستقل از تابستان سال ١٣٩٠ شروع به فعالیت نموده است. اگرچه سابقه فعالیتهای این گروه به سال

تاسیس دانشکده بهداشت و تغذیه یعنی سال ١٣٧٠ بر می گردد.  این گروه آموزشی با بهره گیری از امکانات دانشگاه علوم

پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی تبریزو تجارب علمی وارزشمند اساتید، کارشناسان و دانشجویان علاقمند به دنبال

گسترش مرزهای علم ودانش و کمک به  ارتقاء وضعیت سلامت در سطح کشور و همچنین جامعه جهانی است.                          

چشم انداز

گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت مصمم است با بهره گیری از تجارب ارزشمند اعضائ هیئت علمی و پژوهشگران  توانا و در راستای چشم انداز نقشه جامع علمی کشور با اجرای دوره های آموزشی رسمی مرتبط با رسالت این گروه به ارتقای جایگاه علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی تبریز در سطح کشور و منطقه خاورمیانه کمک نماید.                                                                                                                                                     

رسالت 

رسالت اين گروه تربیت نیروی انسانی کارآمد برای پاسخگویی به نیاز های نظام ارائه خدمات سلامت در سطح کشور و همچنین آماده سازی آنان برای به عهده گرفتن مسئولیتهای حرفه ای در سطح بین المللی است. این گروه در نظر دارد  با توجه به نیازهای واقعی نظام ارائه خدمات سلامت  و در راستای خط مشی علمی دانشگاه و وزارت بهداشت گام برداشته و  برآن است تا درراستای توانمندسازی دانشجویان، فرصتهای آموزشی مناسبی در اختیار فراگیران قرار دهد.                   
ماموریت های اصلی

  • تربیت نیروی انسانی کارآمد درجهت تامین نیازهای  نظام ارائه خدمات سلامت در کشور.
  • تربیت نیروی انسانی کارآمد موردنیاز مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی.
  • تولید بهترین مستندات علمی جهت بکارگیری در سیاستگزاری های کلان کشور.
  • طراحی و اجرای دوره های آموزشی رسمی و غیررسمی برای توانمند سازی فراگیران در حیطه مهارتهای  مرتبط با ارتقاء سلامت.

ارزشها

  • تاکید بر اصول و استانداردهای اخلاق انسانی در طراحی برنامه های آموزشی بر اساس آموزه های دین مبین اسلام.
  • تعهد به رعایت موازین اخلاقی در انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی.
  • تاکید برهمکاری متقابل به منظور هم افزایی توانمندی علمی و صداقت در گفتاروعمل.

 نکات قوت، ضعف، فرصتها، تهدیدها

 نکات قوت

  • فضای فیزیکی مناسب برای انجام فعالیتهای مرکز.
  • اعضای هیات علمی توانمند و علاقه مند به فعالیتهای علمی و آموزشی در گروه.
  • حس همدلی و صداقت در بین همکاران گروه در راستای پیشبرد اهداف مرکز.

·         امکان جذب و تامین منابع مالی موردنیاز برای فعالیتهای توسعه ای آموزشی و پژوهشی گروه.

نقاط ضعف 

·         کمبود تعداد پستهای سازمانی آزاد برای جذب نیروی انسانی مورد نیاز برای توسعه فعالیتهای گروه.

·         عدم دسترسی به برخی بانکهای اطلاعاتی مرتبط با فعالیتهای گروه.

·         روند اداری طولانی برای دریافت ارزو نیز مشکلات مربوط به خرید مواد آموزشی مورد نیازدر سطح بین المللی.

·         مشکلات و موانع اداری مربوط به روابط و همکاریهای علمی بین المللی.

فرصت ها 

·         توجه سیاستگزاران و برنامه ریزان بخش آموزش علوم پزشکی درسطح کشوربه اهمیت توسعه فعالیتهای علمی و آموزشی گروههای تخصصی .

·         تعهد اخلاقی مدیران سطوح بالای دانشگاه در حمایت از توسعه و موفقیتهای گروههای آموزشی

·         وجود گروههای آموزشی توانمند در سطح دانشکده و دانشگاه جهت همکاری در فعالیتهای علمی و آموزشی.

تهدیدها 

·         محدود بودن اعتبارات پژوهشی قابل استفاده در گروه.

·         چالشهای مربوط به موضوع اشتغال دانش آموختگان و تاثیر آن بر انگیزه تحصیلی دانشجویان.

·         وجود آیین نامه های چالش برانگیز در مورد نحوه فعالیت های آموزشی، پژوهشی و درمانی اعضای هیات علمی گروههای آموزشی در سطح کشور.

اهداف:

١- تربیت نیروی انسانی کارآمد درجهت تامین نیازهای  نظام ارائه خدمات سلامت در کشور.

الف- نیاز سنجی آموزشی از دانش آموختگان دورهای تحصیلات عمومی ارائه شده در گروه برای فراهم ساختن امکان بازنگری در محتوی آموزشی این دوره ها.

ب- نیازسنجی از مسئولین نظام ارائه خدمات سلامت در جهت تعیین مهارتهای مورد انتظار از دانش آموختگان دوره های تحصیلات عمومی ارائه شده در گروه برای فراهم ساختن امکان بازنگری در محتوی آموزشی این دوره ها.

پ- استفاده از قابلیتهای فن آوری دیجیتال برای ارائه حداقل ١٠% از محتوی آموزشی دروس بصورت الکترونیکی.

٢- تربیت نیروی انسانی کارآمد موردنیاز مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی.

الف- نیازسنجی از دانش آموختگان دوره های تحصیلات تکمیلی ارائه شده در گروه جهت تعیین میزان انطباق محتوی آموزشی این رشته ها به مهارتهای مورد انتظار در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی.

ب- نیاز سنجی از مدیران مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی جهت تعیین انتظارات از دانش آموختگان دوره های تحصیلات تکمیلی ارائه شده در گروه.

پ- استفاده از قابلیتهای فن آوری دیجیتال برای ارائه حداقل ٣٠% از محتوی آموزشی دروس این دوره ها بصورت الکترونیکی.

٣- تولید بهترین مستندات علمی جهت بکارگیری در سیاستگزاری های کلان کشور.

الف- هدایت حداقل ٦٠% پایان نامه های مربوط به دوره های آموزشی تحصیلات تکمیلی در جهت پژوهشهای کاربردی و برای حل مشکلات مربوط به نظام ارائه خدمات سلامت.

 در حداقل٤٠% از پایان نامه های (Evidence Based Researchب- استفاده از متدولوژی مبتنی بر مستندات علمی (

مربوط به دوره های آموزشی تحصیلات تکمیلی.

پ- انتشار حداقل ٢٥% از یافته های پژوهشی مربوط به فعالیتهای علمی اعضاء هیات علمی گروه در مجلات علمی با         بالاتر از دو.IFضریب تاثیر

ت- ایجاد پایگاه اطلاع رسانی اختصاصی جهت ثبت و ارائه نتایج پایان نامه های مرتبط با تحصیلات تکمیلی ارائه شده در گروه جهت تسهیل دسترسی به منابع علمی منتشر شده در گروه برای سایر پژوهشگران در سطح کشور و سطح بین المللی.                                                                                                                                                  

٤- طراحی و اجرای دوره های آموزشی رسمی و غیررسمی برای توانمند سازی فراگیران در حیطه مهارتهای  مرتبط با ارتقاء سلامت.

الف- عقد قرارداد همکاری متقابل با حداقل سه سازمان خارج از دانشگاه جهت اجرای برنامه آموزشی غیر رسمی با موضوع ارتقاء توانمندی فراگیران عمومی ازنظر مهارتهای مرتبط با ارتقاء سلامت.

ب- اخذ مجوز پذیرش دانشجو برای حداقل دو دوره/مقطع تحصیلی جدید (تحصیلات تکمیلی) جهت پاسخگویی به نیاز های جامعه.

پ- ایجاد پایگاه اطلاع رسانی اختصاصی برای آموزش رفتارهای بهداشتی به عموم افراد جامعه.

 

  • نوشته شده
  • در شنبه هشتم خرداد 1395
  • توسط باقر خلوتی
  • ویرایش شده
  • در يکشنبه چهاردهم آذر 1400
  • توسط حسین خیری