تاریخ : يکشنبه 10 دي 1396
کد 311

ماکروارگونومی و کاربرد آن با محوریت سبک سوم معلمی و یادگیری در عمل

ماکروارگونومی و کاربرد آن با محوریت سبک سوم معلمی و یادگیری در عمل
 
گزارش سمینار علمی " ماکروارگونومی و کاربرد آن  با محوریت سبک سوم معلمی و  یادگیری در عمل
(Action Learning)"
 

سمینار علمی با عنوان " ماکروارگونومی و کاربرد آن با محوریت سبک سوم معلمی و یادگیری مبتنی عمل Action Learning)" ابا همت گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و با حضور دکتر فرامرز هلالی پژوهشگر دانشگاه تکنولوژی لولئا سوئد، در راستای جمع بندی نتایج دوره ماکروارگونومی و کاربرد آن در آمفی تئاتر دانشکده بهداشت و تغذیه در سوم دی ماه 1396 با شرکت مسئولین، اساتید و دانشجویان دانشگاه برگزار گردید.
در ابتدای این سمینار، دکتر هلالی، انواع سبک های معلمی و یادگیری را با تاکید بر سبک سوم معلمی (دانشجو محور) و یادگیری مبتنی بر عمل را مطرح کردند و اینکه می توان این سبک را با رویکرد ماکروارگونومی با دید سیستمیک اجرا کرد. ایشان با تاکید بر انواع سبک دانش و نیاز به استفاده از شیوه های مناسب جهت یادگیری عمقی در سیستم آموزشی دانشگاهها، بر تغییر سیستم آموزشی از آموزش به سمت یادگیری در دنیا را مطرح کردند. همچنین بر یادگیری عمقی دانشجویان شرکت کننده در دوره ماکروارگونومی و کاربرد آن، تاکید کرده و خاطر نشان کردند؛ زمانی که از سبک سوم معلمی با یک رویکرد سیستمیک استفاده می شود باعث می شود که دانشجویان علاوه بر توانمندی علمی، منجر به بهبود مهارت های فنی- اجتماعی، و نیز رشد هویت اجتماعی و کمک به ارزشمند شدن فرد به جای تاکید صرف بر موفقیت خواهد شد.
در ادامه کارگروه مربوطه به دانشجویان دکتری ارگونومی، پروژه عملی خود در دوره ماکروارگونومی را که در ارتباط با " بررسی و تحلیل سیستم کاری گروه مهندسی بهداشت حرفه ای" تمرین کرده بودند ارائه کردند. لازم به ذکر است این فعالیت اقدام محور، براساس پنج فاز عملیاتی اجرا شده بود که براساس آن برای بررسی سیستم کاری گروه مربوطه، کلیه سطوح سازمانی گروه مهندسی بهداشت حرفه ای اعم از اساتید، کارشناسان گروه، دانشجویان مقاطع مختلف شرکت داشتند.
پس از آن مدیر گروه آموزشی مهندسی بهداشت حرفه ای، دکتر رسول زاده، بر اهمیت نیاز به تغییر در سیستم کاری و بخصوص در سیستم آموزشی تاکید کردند و اینکه با رویکرد یادگیری مبتنی بر عمل بتوانیم اصلاحات مثبتی را در سیستم آموزشی ایجاد کنیم. ایشان ابراز امیدواری کردند در ادامه کار با حمایت مسئولین دانشکده و دانشگاه، با بکارگیری رویکردهای مناسب در یادگیری و استفاده از چنین دوره های کاربردی بتوان قدم های مثبت تری برای ارتقاء سیستم آموزشی گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ترویج آن در سایر گروهها و نیز از طریق تعامل مناسب با سایر گروههای آموزشی برداشت.
در ادامه برنامه، دکتر الله وردی پور، از تلاش های صورت گرفته توسط گروه بهداشت حرفه ای در برگزاری دوره ماکروارگونومی و حضور دکتر هلالی قدرانی کردند. و بر ضرورت بکارگیری شیوه های نوین یادگیری همچون سبک سوم معلمی تاکید کرده و خاطر نشان کردند که نیاز است برای ارتقاء کیفیت یادگیری دانشجویان در یک فضای همکاری و مشارکت متقابل بین دانشجویان و اساتید، از چنین رویکردهایی در کلیه گروه ها و دانشکده ها بهره ببریم.
سپس براساس ترکیب دو مقطع .... منحصر به فرد دو کارگروه دیگر (ترکیبی از دانشجویان ارشد و دکتری) مربوط به اجرای فعالیتهای دوره ماکروارگونومی، نتایج فعالیتهای عملی خود را که در دو صنعت از صنایع متوسط شهر تبریز با رویکرد اقدام محور انجام داده بودند را ارائه دادند.
در ادامه دکتر هلالی، ارائه ای در ارتباط با ضرورت ایجاد فرهنگ محیط کار خلاق و فاکتورهای تاثیرگذار در این زمینه داشتند، ایشان  بر این نکته تاکید کردند که برای ارتقاء فرهنگ سازمانی یک مجموعه بهتر است بجای تاکید بر نقاط ضعف، به نقاط قوت آن توجه بیشتری داشته باشیم.
در انتهای سمینار، کلیه دانشجویان شرکت کننده در این دوره، تجارب و موارد یادگیری خود را بصورت خلاصه بیان کردند، که براساس آن همگی بر بکارگیری چنین سبک هایی در یادگیری بهتر دانشجویان و نیز تعامل بهتر دانشجویان در مقاطع مختلف با یکدیگر و نیز تعامل مناسب اساتید با دانشجویان بر عمق یادگیری دانشجویان تاکید کردند.